Nation. Africa's number 1 independent media brand.

Elementen
Merkstrategie, merkidentiteit, huisstijl, digitale strategie, lanceer campagne, social media campagne, video + animatie
Clubleden
Q42, White Rhino + Bean interactive

Als een van de grootste mediahuizen in Afrika kwam Nation Media Group (NMG) tot de realisatie dat ze, om relevant te blijven voor hun publiek, volledig moeten transformeren. In een razendsnelle, technologisch slimme wereld beweegt het publiek zich in steeds meer richting digitaal, met of zonder hen. In dat besef vroeg NMG ons hen te helpen zich klaar te maken voor de toekomst, en een jonger, breder publiek te bereiken via digitale kanalen. Daarbij moest worden gezocht naar nieuwe businessmodellen om ook met deze nieuwe digitale content omzet te realiseren.

Oplossing

Na uitgebreid onderzoek zijn we direct aan de slag gegaan met het uitwerken van een merkstrategie. We ontdekten al snel het geweldige potentieel van NMG, grootser dan alleen het bereiken van een jonger publiek. Ze bleken diep gemotiveerd (en in staat) om goed te doen voor heel Afrika, om verslag te doen van Afrika aan Afrika. Daarom besloten we samen een nieuw merkhuis te bouwen dat simpelweg ‘Nation’ heet. De ambitie? Om het nummer 1 mediamerk te worden voor het hele continent. Het kloppend hart van dit alles is hun website, nation.africa.

Een natie is een vereniging van mensen, een spectrum van genuanceerde verscheidenheid die onder één noemer wordt gebracht. Op vergelijkbare wijze verbinden het merkhuis en het visuele concept de afzonderlijke elementen van het spectrum met elkaar. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om in de toekomst Nation Kenya, Nation Sports, Nation News of zelfs Nation Youth te creëren. Voor de visuele identiteit is dit concept vertaald naar een scala aan kleuren, lettertypen, rasterelementen en grafische vormen die voor communicatie ingezet kunnen worden en tegelijkertijd verschillende “Nations” visualiseren. Hoe deze elementen ingezet mogen worden is vastgelegd in onze Nation design-matrix.

Resultaat

Nadat we de strategie hadden gedefinieerd, zijn we begonnen met de uitvoering ervan. Dit deden we in nauwe samenwerking met het team van NMG en onze gewaardeerde technische partner Q42. Snel daarna volgde het ontwerp van het Nation-brandboek en het ontwerp en lancering van Nation.africa. En omdat we toch al zo lekker bezig waren, mochten we doorpakken met de creative direction van de nationale marketingcampagne en het uitrollen van een geweldige “Together we are Nation” TV-commercial.

We startten deze samenwerking met als doel om een gevestigd mediahuis naar de toekomst te brengen. Is dat nu klaar? Integendeel. Dit is nog maar het begin van de reis.

Nation. Empower Africa.

Volgend project
Veronica

Subscribe for our newsletter