Nation. Afrika’s #1 onafhankelijk mediahuis.

Elementen
Merkstrategie, merkidentiteit, huisstijl, digitale strategie, lanceer campagne, social media campagne, video + animatie
Clubleden
Q42, White Rhino + Bean interactive

Uitdaging

Als een van de grootste mediahuizen in Afrika kwam Nation Media Group tot het besef dat ze, om relevant te blijven voor hun publiek, volledig moeten transformeren. In een razendsnelle, technologisch slimme wereld beweegt het publiek zich in steeds meer richting digitaal, met of zonder hen. In dat besef vroeg NMG ons hen te helpen zich klaar te maken voor de toekomst, en een jonger, breder publiek te bereiken. Als onderdeel van dit traject ontwikkelden wij onder meer de merkstrategie en visuele identiteit van Nation.

Oplossing

Na uitgebreid onderzoek zijn we direct aan de slag gegaan met het uitwerken van een merkstrategie. We ontdekten al snel het geweldige potentieel van Nation Media Group, grootser dan alleen het bereiken van een jonger publiek. Ze bleken diep gemotiveerd (en in staat) om goed te doen voor heel Afrika, om verslag te doen van Afrika aan Afrika. Daarom besloten we samen een nieuw merkhuis te bouwen dat simpelweg ‘Nation’ heet. De ambitie? Om het nummer 1 mediamerk te worden voor het hele continent. Nation. Empower Africa.

Een natie is een vereniging van mensen, een spectrum van genuanceerde verscheidenheid die onder één noemer wordt gebracht. Op vergelijkbare wijze verbinden het merkhuis en het visuele concept de afzonderlijke elementen van het spectrum met elkaar. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om in de toekomst Nation Kenya, Nation Sports, Nation News of zelfs Nation Youth te creëren. Voor de visuele identiteit is dit concept vertaald naar een scala aan kleuren, lettertypen, rasterelementen en grafische vormen die voor communicatie ingezet kunnen worden en tegelijkertijd verschillende “Nations” visualiseren. Hoe deze elementen ingezet mogen worden is vastgelegd in onze Nation design-matrix.

Resultaat

Nadat we de strategie hadden gedefinieerd, zijn we begonnen met de uitvoering ervan. Dit deden we in nauwe samenwerking met het team van Nation Media Group en onze technische partner Q42. Snel daarna volgde het ontwerp van het Nation-brandboek, de creatie van Nation.africa en een bijbehorende campagne.

Concreet resulteerde dit tot nu toe in 100.000 geregistreerde gebruikers en vele malen meer bezoekers. En we startten deze samenwerking met als doel om een gevestigd mediahuis naar de toekomst te brengen. Is dat nu klaar? Integendeel. Dit is nog maar het begin van de reis.

Every month, creative shots from a Morrow club member to you.

Volgend project
Adyen
The Adyen Ballpit

Every month, creative shots from a Morrow club member to you.